۱۳۸۷ تیر ۲۶, چهارشنبه

يا علي مدد

َاعُوذُ بِاللّه مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرّحيم

متن:
امام (عليه السلام) ميفرمايند: «حكمت و دانش براى او گمشده اى است كه همواره در جستجوى آن است و نياز اوست كه پيوسته در طلب آن است»; (فَهِيَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِي يَطْلُبُهَا، وَ حَاجَتُهُ الَّتِي يَسْأَلُ عَنْهَا).
اين سخن تأكيد ديگرى است بر اينكه آن مرد الهى برنامه كارش بر اساس حكمت قرار گرفته و قبل از ايجاد هر تحوّلى تحوّل علمى و فرهنگى برقرار مى كند; اين سخن هماهنگ با چيزى است كه در روايات درباره حضرت مهدى(عليه السلام) آمده است. از جمله در حديثى از امام باقر(عليه السلام) چنين مى خوانيم: «إذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ يَدَهُ عَلى رُؤُوسِ الْعِبادِ فَجَمَعَ بِها عُقُولُهُمْ وَ كَمُلَتْ بِها أَحْلامُهُم ; هنگامى كه قيام كننده ما به پا خيزد دست خود را بر سر بندگان بگذارد (آنها را تحت تربيت خود قرار دهد) و به اين وسيله عقلهاى آنها را متمركز سازد و افكار آنها را كامل كند».(1)
1. بحارالانوار، جلد 2، صفحه 328، حديث 47.

در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) آمده است: «اَلْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَميعُ ما جاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفانِ فَلَمْ يَعْرِفِ النّاسُ حَتّى الْيَوْمِ غَيْرَ الْحَرْفَيْنِ فَإذا قامَ قائِمُنا أَخْرَجَ خَمْسَ وَ عِشْرينَ حَرْفاً فَبثّها فى النّاسِ وَ ضَمَّ إِلَيْها الْحَرْفَيْنِ حَتّى يَبُثَّها سَبْعَةَ وَ عِشْرينَ حَرْفاً ; علم و دانش 27 حرف (27 باب) است جميع آنچه پيامبران الهى آورده اند به اندازه دو حرف آن است و مردم تا امروز جز آن دو حرف را نشناختند. هنگامى كه قيام كننده ما قيام مى كند 25 حرف ديگر را بيرون مى آورد و در ميان مردم مى گستراند و آن دو حرف را نيز به آن ضميمه مى كند تا 27 حرف كامل شود»(1) (اشاره به اينكه آن حضرت انقلاب فرهنگى قوى و پرشتابى پى ريزى مى كند كه سطح آگاهى و علم در جهان بيش از ده برابر وضع موجودش مى شود). 1. بحارالانوار، جلد 73، صفحه 336 .

به گفته حافظ:
ز قاطعان طريق اين زمان شوند ايمن *** قوافل دل و دانش كه مرد راه رسيد
كجاست صوفى دجّال فعلِ ملحدْ شكل *** بگو بسوز كه مهدى دين پناه رسيد
عزيز مصر به زعم برادران حسود *** ز قعر چاه بر آمد، به اوج ماه رسيد

امام(عليه السلام) در پايان اين فراز به نكته روشن ترى در اين زمينه مى پردازد و مى فرمايد: «او باقيمانده اى از حجّتهاى خدا است و خليفه و جانشينى از جانشينان پيامبران اوست»; (بَقِيَّةٌ مِنْ بَقَايَا حُجَّتِهِ، خَلِيفَةٌ مِنْ خَلاَئِفِ أَنْبِيَائِهِ).
همان گونه كه از بيان اين اوصاف به دست مى آيد جمله هاى بالا مرجع ضميرى جز حضرت مهدى نمى تواند داشته باشد به ويژه اينكه واژه هاى «بقيه» (بقية الله) و «حجّت» و «خليفه» در فرهنگ دينى ما كاملا منطبق بر آن حضرت است.
نكته
اشاراتى به قيام مهدى
از اين بخش خطبه كه اشارات روشنى به قيام حضرت مهدى(عليه السلام)داشت، به خوبى استفاده مى شود كه بر خلاف تصوّر ناآگاهان، تكيه گاه اصلى مهدى برانقلابى فكرى، علمى و فرهنگى است; نه قيامى نظامى و مملوّ از خونريزى. او چنان سطح افكار مردم را بالا مى برد كه با پاى خود به سوى يك حكومت سراسر عدل و داد پيش مى روند. بى شكّ در آغاز راه، اقليّت ماجراجو و منحرف و گردنكشان زورگو و ظالمى در اين طريق سدّ راهند كه امام آنها را با قدرت نظامى خود بر مى دارد. او پيوسته در طلب دانش و ارتقاى سطح معلومات امّت است و همچون جدّش پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) با زبان حال و قال مى گويد: (رَبِّ زِدْنِي عِلْماً).(1)
1. طه، آيه 114.

متن بالا بخشي از كتاب: پيام امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) جلد هفتم بويسيله ي: آيت الله العظمى مكارم شيرازى باهمكارى جمعى از فضلا و دانشمندان است كه در انتهاي اين پست لينك مطالعه و دانلود آن قرار دارد.

دانلود كتاب:
مطالعه ي متن كتاب: پيام امام اميرالمؤمنين(عليه السلام)جلد هفتم دانلود: يا علي (ع)
منبع: سايت آيت الله مكارم شيرازي

معرفي وب سايت: اباصالح عج



اللهم عجل لوليك الفرج

هیچ نظری موجود نیست: